Budapešť

Víkend v Budapešti.

V pátek po práci jsme nasedli na letadlo a letěli do Budapeště.
Ubytovali jsme se naproti Bazilice sv. Štěpána - mapa.
Metrem jsme jeli z letiště přímou linkou až na Deák Ferenc tér – trasa.

Druhý den hned ráno jsme si už dali dlouhou trasu po městě.
Jako první jsme navštívili Baziliku sv. Štěpána, naproti které jsme byli ubytovaný.

Bazilika sv. Štěpána (na mapě níže pod č.1) dokáže pojmout až 8500 lidí a kupole sahají do výšky až 96 metrů stejně jako kupole parlamentu. Na vyhlídku můžete buď výtahem nebo vyjít 364 schodů.

Pokračujeme do Rybářské bašty. (Na mapě níže pod č.2)
Pevnost z 19.století se strážními věžemi. Rybářská bašta se jí říká proto že stojí na místě bývalého rybího trhu. Sedm věžiček představuje sedm kmenových vůdců, kteří se na tomto území usadili.

Dále jsme pokračovali k Budínskému hradu(Na mapě č.3)
Největší část paláce, zabírá národní galerie s výstavami od gotických oltářů po sochy. Dále tam nejdete muzeum hudby, vojenské historie, farmacie, knihovnu..

Prošli jsme hradní zahradou Bazaar.
Castle garden Bazaar - tento areál pořádá dočasné výstavy. Disponuje multifunkčním prostorem pro akce, novorenesanční zahradou, kavárnou a restaurací.

Až k soše Gerard Sagredo, odkud jsme museli vyšlápnout pořádnej kopec k Citadelle. (Na mapě č.4)

Citadella je pevnost na vrcholu kopce Gellért. Je zaspána do kulturního dědictví UNESCO. Pevnost je dlouhá 220 metrů a zdi jsou silné 4 metry. Je na ní umístěno 60 děl namířených na město. Byly použity jen při oslavách, jako slavnostní salvy, v boji nikdy.

Po prohlídce Citadelly jsme seběhli z kopce a přešli most Svobody k tržnici, kde jsme nakoupili spoustu dárečků.
Central Market hall (na mapě č.5) - novogotická hala, kde seženete suvenýry, ale také potraviny a dobře se tam najíte.

Ještě jsme toho neměli dost, tak jsme šli uličkami zpět k Budínskému hradu a podél řeky směrem k parlamentu.
Minuli jsme krásný protestanský kostel Szilágyi Dezső.

A už konečně vidíme Maďarský parlament. (Na mapě č.6)
Přešli jsme most Margaret, abychom si parlament prohlédli i zblízka. A potom už na pokoj.

Další den jsme už odlétali, i tak jsme ale před sebou měli půl dne. Tak jsme ho pořádně využili.

Asi dvě minutky chůze od ubytování sídlí krásná budova opery (na mapě níže č.1) Od ní jdeme na hlavní třídu Andrássy út. Je to dlouhá třída plná obchodů a restaurací. Procházíme kolem domu Teroru (na mapě níže pod č.2) Je to muzeum a zároveň památník obětí fašistického a následně komunistického režimu, až na Náměstí Hrdinů. (Na mapě níže pod č.3).

Hned za náměstím je velká plocha, která je přes zimu zamrzlá a můžete si zde půjčit brusle. Za skluzištěm uvidíte hrad Vajdahunyad. (Na mapě níže pod č.4).

Hrad byl původně postaven ze dřeva jako kulisa při mileniárních oslavách, až později byl přestavěn do trvalé podoby. Stavba je souhrnem všech známých stavebních slohů. Objekt se dělí na 3 části reprezentující hlavní stavební proudy: románský, gotický a renesančně-barokní.