El Gouna

Egypt bez cestovky

Ano, dá se to a je to lepší!

Jeli jsme hlavně do wakeparku, abychom si zajezdili. Nakonec jsme si to ještě prodloužili a v Egyptě tak byli skoro měsíc. Vyzkoušeli jsme dvě ubytování.

• AirBnb
  • Hotelový Resort s All Inclusive

Letenky a AirBnB:
Koupili jsme letenky přes ČSA za cca 18.050, Kč zpáteční/2 osoby, + pojištění 3.360 Kč + bag na wakeboardy 3060 Kč.

Let Praha – Hurghada trvá 4 hodiny.

Občerstvení v letadle se platí. Zdarma dostanete pouze 0,2l vody.

Ubytování jsme našli na AirBnB přímo ve wakeparku. 14 nocí nás stálo 17 000 Kč. Je to bez jídla a bez úklidu. Odkaz zde.

Na posledním obrázku je mapka, jak se dostanete k ubytování. Vlevo dole je brána do El Gouny a po červené čáře se dostanete k bráně do areálu tohoto ubytování. V červeném kroužku je zakreslen přímo tento apartmán, ve kterém jsme byli ubytovaný. Pokud pojedete pouze ddo wakeparku, tak hlavní vstup do wakeparku je hned za kruhovým objezdem - druhý výjezd a po levé straně po  pár metrech uvidíte parkoviště a budovu, kde je "recepce" wakeparku.

Covid v Egyptě:
Jelikož jsme letěli v době Covidu (březen–duben 2021), tak jsme museli jít před odletem na testy. V Egyptě nás ale žádná karanténa nečekala. Už na letišti většina zaměstnanců neměla nasazenou roušku. Egypt fungoval naprosto normálně. Vše fungovalo, vše bylo otevřené a lidé příjemní, až na taxikáře na letišti. To byla asi jediná nepříjemná situace.

Víza:
V době Covidu je vízum zrušené.
Jinak stojí 25 USD a zaplatí se na letišti. Je platné 30 dní bez možnosti prodloužení a opakovaného vstupu.
V letadle dostanete k vyplnění tzv. Declaration Form. Je i ke stažení zde

Měna v Egyptě: (k 4/2021)
Měnou v Egyptě je egyptská libra = LE nebo také EGP.
1 EGP = 1,4 CZK
1 CZK = 0,71 EGP

Bankomaty a poplatky:
Vybrali jsme si peníze hned na letišti. Na jeden výběr můžete vybrat max. 3000 EGP, můžete to ale vybrat několikrát. Prostě nás chtějí oškubat na poplatcích za výběr. U Revolutky to bylo 100 Kč. Revolutka si vzala 16 Kč a bankomat 84 Kč.

Internet a volba operátora:
Ještě na letišti si zakoupíte sim kartu, kterou si nechte v telefonu zprovoznit. Poté se musí počkat min.30 minut, než můžete zapnout internet. Jsou tam 4 operátoři:

• Orange
  • Etisalat
  • Vodafone
  • WE

Četli jsme, že nejlepší pokrytí má Vodafone, ten byl ale zrovna mimo provoz. Tak jsme zamířili k Etisalat. Koupili jsme si největší balíček 52 GB za 350 EGP = 20 euro, který je platný na 30 dní.

Taxi z letiště:
Pokud budete mít možnost, zařiďte si odvoz z letiště přes vaše ubytování. Taxikáři na letišti si vymýšlejí a ceny mají vysoké. Např. do El Gouny (30 min. cesty) to stojí maximálně 25 euro! Taxikáři ale začínají na cenách od 50 euro a jsou dost velmi nekompromisní, jelikož jsme ale cenu dopředu věděli, tak jsme se nenechali odbýt. Taxikáři si při zastavení u hlídky např. u výjezdu z letiště vymýšlejí, že musí zaplatit poplatek 20 euro. A že to za vás zaplatí a vy jim to dáte až v cílové destinaci. Je to lež. Jen se tam prokazují svým průkazem. Nedejte se a předem si domluvte pevnou cenu. Na konci vám i tak řeknou ať doplatíte a vymýšlejí si za co, např.: „vaše tašky byli moc těžké a hnul jsem si se zády“, anebo „Zastavili nás policajti a musel jsem jim zaplatit pokutu“, „Za zdržení s policajty mi musíte doplatit“. (u vjezdu do El Gouny stojí policie a kontroluje všechny, kdo vstupuje na toto území, El Gouna je uzavřené a chráněné městečko). Jsou to lži! To samé se stalo kamarádce i s řidičem UBERu v lednu 2021: Po cestě zastavil u kraje silnice, uprostřed prakticky ničeho a řekl, ať zruší v aplikaci jízdu a poprosil je, aby zaplatili v hotovosti, protože jim UBER platí až na konci měsíce a on už nemá peníze. Bylo jim ho líto, a tak ho poslechli a jízdu zrušili. V cíli jim řekl vyšší cenu, než kterou by platili taxikáři u letiště. Po dlouhé hádce mu nakonec dali o něco málo víc, než bylo v aplikaci UBER a řidič naštvaně odjel.
My jsme za taxi zaplatili 500 EGP = 25 euro

Tohle byla jediná špatná zkušenost s Egyptem. Ale co si budem povídat, pražští taxikáři nejsou na turisty u letiště jiní.
Byla jsem na Egypt opravdu naštvaná. První den a hned nepříjemnosti, a to nemluvím o tom, jak po nás chtěli všude bakšiš. Jen co jsme Hurghadu a letiště opustili a přijeli do El Gouny, tak jsem si Egypt zamilovala.

Doprava:

• Uber

Extra levné. Doporučuji si stáhnout aplikaci a pro dopravu využívat hlavně Uber. Je to bezpečné a levné. Uber si nezavoláte z El Gouny!! Tam jezdit nesmí! Do El Gouny se s ním ale dostanete. Je dobrý se s ním domluvit i na cestu zpět. V El Gouně je těžké sehnat taxi. Hledali jsme v El Gouně taxi hodinu a žádné jsme nenašli!

• Taxi

Předražené. Musíte dlouho smlouvat. I tak se zas tak na nízkou částku nedostanete, protože taxikáři musí platit vysoké daně státu.

• Tuk Tuk

Funguje po El Gouně a skvěle. Cena po El Gouně

• 1-2 lidi za 1 jízdu = 20 EGP
  • 1 hod/150 EGP
  • ½ hod = 75 EGP

• Motorka
V Hurghadě to určitě nedoporučuji. Řídí, jak blázni. Kdo si troufne, tak si jí může pronajmout za 15 euro/1 den. Benzín tu stojí 7,50 EGP/1 litr.

Mzdy v Egyptě:
Průměrná mzda je 200 euro = 3800 EGP.
Číšníci 2500 EGP. Kuchař 7500 EGP.

Počasí:
Březen/duben: Fouká hodně studený vítr, přes den kolem 25 stupňů. Na večer doporučuji dlouhé kalhoty a mikču a lehkou bundu. Když nefouká, tak to není potřeba. Ale měli jsme to v tuto dobu 50 na 50.

El Gouna:
Je naprosto bezpečné město. Dostanete se tam pouze přes vstupní brány hlídané policajty, které zastavovali všechny auta a kontrolovali koho vezou, kam vezou, vždy zkontrolovali kufr a taxikář musel nahlásit své jméno, které si policie s SPZkou zapsala. Pokud to byl taxikář, tak musel u brány nechat své doklady. Pokud jedete taxíkem, tak si připravte cestovní pasy. Pokud Uberem nebo s nějakým místním z El Gouny, tak cestovní pas není potřeba.
Město je uměle vytvořené a po celém městě jsou krásné laguny. V El Gouně vás žádní naháněči okřikovat nebudou. Nikdo vám nic nenutí, je to příjemné a krásné místo.

Jediná nevýhoda je, že v El Gouně nefunguje UBER!

4 místa, které doporučuji navštívit:

• Sliders Cable Park

Wakepark pro sportovní nadšence. Park je jak pro začátečníky, tak pro pokročilé. Jsou tam 4 vleky. 2 malé, tzv 2.0 systém, tady tomu říkají easy ride, na kterých se jezdí jen tam a zpět. A 2 velké vleky. Jeden je proti směru hodinových ručiček a druhý po směru. V restauraci výborně vaří!! Je tu nejlepší wifi, co jsme v Egyptě měli. Doporučuji boty do vody, protože jsou ve vodě pěkné ostré mušle, viz obrázek níže. Spoustu lidí se o ně pořezalo, nebo si nožku propíchlo. Ryby žádné neuvidíte, mezi lávkami jsou sítě a tak se tam žádné ani nedostanou. V tomto areálu je jeden bazén přímo u restaurace a další tři bazény podél lanovky u ubytování. Všechny tři jsou volně přístupné, jen mají hloubku cca 1 metr. Jelikož je wakepark postaven na místě, kde hodně fouká (El Gouna je známé místo pro kajtery), tak jsou na vodě vlny a občas se nedá ve větru ani jezdit. Proto doporučuji si počasí hlídat na windguru. Pokud je vítr (knots) 12 a méně, tak je to ideální počasí pro ježdění. Do 18 se to také ještě dá, ale ne úplně pro začátečníky. Při více knotech už bych nedoporučovala jít na vodu.

• Kite

Red Sea Zone, česká nová škola kiteboardingu se nachází u restaurace Elbahr. Na Googlu mapách ji zatím nenajdete. Je to přibližně zde.

Nejznámější je ale Duotone. Na mapě zde.

• Downtown

Náměstíčko s restauracemi, obchůdky. Krásné na procházku přes laguny na oběd, večeři nebo na nákup suvenýrů.

• Marina

Přístav s luxusními jachtami. Kolem dokola je jedna restaurace vedle druhý, včetně barů.

Výlet:
Výlety jsme v plánu neměli, ale kvůli větru se nedalo jezdit na waku každý den, tak jsme jeli šnorchlovat:
Ve Sliders (wakepark) nám zajistili výlet lodí se šnorchlováním, který stál 400 EGP na osobu
Vyplouvá se po 9.hod. Tak je nutné se k přístavu dostat do 9.hodin. Taxi nám zařídili také ve Sliders, ale už na 7.hod, což je naprosto zbytečné. Vyplouvá se od hotelu Continental v Hurghadě. Na lodi nás bylo cca 15 osob. V 10:00 jsme byli u prvního místa na šnorchlování, kde jsme se zdrželi 20 minut. Před 12:00 jsme dorazili na druhé místo, kde jsme se zdrželi 15 minut. Poté byl oběd a ten byl bohatý. Spoustu salátů, těstoviny, rýže, maso, ryba. Ve 13:00 jsme dopluli na ostrov Orange, kde jsme strávili přibližně 2 hodinky. V 16:30 jsme byli zpět v přístavu a v 17.h na pokoji.

Prodloužení pobytu:
Z Egypta jsme byli tak nadšeni, že jsme si to tu prodloužili.
Změna letenek nás stála 4000 Kč na osobu. Ubytování jsme si museli najít jiné, náš byt byl už obsazený. Vybrali jsme hotel The Three Corners Sunny Beach Resort, který je 10 minut od Sliders.

• Hotel s All Inclusive na 11 nocí: 13.700 Kč
  • Uber hotel – El Gouna: 40 EGP
  • Taxi El Gouna – hotel: 100 EGP (Taxikář od Sliders)

I hotel fungoval, jak kdyby žádný covid nebyl. Jediná věc: před vstupem na snídani nám měřili každé ráno teplotu a před vstupem do restaurace jsme si museli vydezinfikovat ruce.

Wifi na hotelu otřesná. Funguje to na heslo, které dostanete na recepci a vydrží max. půl hodiny. Na pokoj wifi nedosáhne. Měli jsme pokoj 7101. Pokud budete mít možnost, tak si řekněte o pokoj např. v budově 9A. Je to hned u bazénu. Nejlepší wifi byla právě u bazénu nebo u recepce. A druhé patro, to budete mít výhled i na moře.

Hotel má soukromou pláž s lehátky a slunečníky, molo, půjčovnu kajtů, několik bazénů, tobogány pro děti... Každý večer mají program pro děti i dospělé, jako diskotéku, různá představení nebo soutěže. Na baru u pláže je každý večer hudba a bar otevřený podle lidí.

Jídlo bylo dobré. Jsou to švédské stoly, takže neurazí ale nenadchne. Kvůli Covidu jsme si nemohli brát jídlo sami, a tak nám vše servírovali většinou otrávení kuchaři.

Masáže i fitness také fungovalo. Masáž stojí 30 USD/60 min. 2 masáže 50 USD.

Taxi si berte přímo od recepce. Jsou tu fér. Za to taxikáři na ulici před hotelem fér vůbec nejsou tak buďte opatrní. Hotelové taxi má i hezčí vozy. Taxikáři na ulici mají auta v hrozném stavu.